maanantai 28. heinäkuuta 2014

Varasijalta hyväksytty

Mulle tuli tänä aamuna soittoa Tampereen yliopistosta. En siis ehtinyt vastaamaan siihen ja selvittelin kuka numeron takana oikein oli. Enirosta sain nimen ja kun googletin nimeä, tuli linkkejä lääketieteen yksikköön Tampereelle. Voitte vain kuvitella kuinka mun sydän pomppas kurkkuun ja kävin mielessäni ihan kaikkea hullua. Mitä jos mun pisteet on laskettu väärin ja pääsin lääkikseen sittenkin? Tai ehkä sieltä tulee joku turha kysely pääsykokeista... Heh, kaikkea mä mietin ja yritin kuumeisesti soittaa takaisin, mutta numeroon ei saatu yhteyttä.

Vähän myöhemmin mä sitten kirjauduin yliopistohakuun ja sieltä se soiton syy sitten selvisi. Mä olin päässyt bioteknologiaan varasijalta. Ensireaktioni oli, että voi eiiii. Tiesin että pääsin suht lähelle rajaa, mutta jotenkin toivoin että se ei silti riittäisi. Sen takia toivoin sitä, että en joutuisi sen kysymyksen äärelle että otanko sitten paikan vastaan vai en. Viime vuonna olisin luultavasti kiljuen ottanut kyseisen paikan. Nyt en oikein tiedä... Tuntuu hienolta että pääsin sinne, koska niin moni lääkikseenkin pyrkijä hakee sinne. Silti joudun nyt miettimään tätä asiaa aika lailla.

Paikan vastaanottaminenhan tarkoittaisi sitä että ensi vuonna mahdollisuudet lääkiksen suhteen hieman heikkenisivät, koska minulla on jo opiskelupaikka vastaanotettuna. Tietääkö joku miten tuo tulee näkymään? Otetaanko ilman opiskelijapaikkaa olevat ihan eri kiintiössä sisään vai saako he vain muutaman lisäpisteen? Pitäisi selvittää tätä asiaa.

Toisaalta voisihan bioteknologiasta olla hyötyä. Siellä voisin taas opiskella vain sellaisia kursseja joita koen hyödylliseksi, ja jos en ensi vuonnakaan sisään pääse, niin ainakin olisi sitten edes se paikka. Mikä ei siis huono ole! Ei vaan ehkä ihan se, mitä oikeasti haluan.

Olin jotenkin niin asennoitunut jo välivuoteen. Ajattelin että menen iltalukioon lukemaan fysiikkaa, teen syksyn töitä ja opiskelen taas entistä ahkerammin. Mulla oli ajatus selvänä visiona päässäni ja nyt se romuttui. Muistan viime vuoden kuinka työlästä se oli aloittaa uusi koulu. Piti olla kokoajan kauheen sosiaalinen ja yrittää pitää itseään "tyrkyllä". Joka ilta oli kamalasti menoa, enkä ollut tottunut sellaiseen joten se kyllä väsytti henkisesti todella paljon. Olin iltaisin aina todella väsynyt päivän sosialisoinnista koska halusin niin kovasti saada kavereita enkä jäädä ulkopuolelle. Jotenkin ahdistaisi aloittaa taas se sama uudelleen. Jos kyseessä olisi lääkis, tekisin sen enemmän kuin mielelläni! Mutta kun kyseessä olisi taas yksi väliaikainen ratkaisu, niin jaksanko sitä?

Mulla on sellainen olo, että kyllä mä sinne ensi vuonnakin pääsisin! Että jos nyt jätän paikan vastaanottamatta ja ensi vuonna sitten menen sinne jos en pääse lääkikseen. Haen uudestaan, menen valintakokeeseen ja pääsen uudestaan sisään. Musta tuntuu että pääsisin. Pääsin tänäkin vuonna vaikka koe ei edes mennyt mielestäni mitenkään niin hyvin mitä olisin toivonut. Ensi vuonna olen taas tätä vuotta parempi. Eihän sitä asiaa tietenkään varmaksi voi sanoa että pääsisin uudestaan, ja tuntuu todella vaikealta luopua tuosta paikasta vaikka mieli tekisikin.

Kysymys kuuluukin, mitä te tekisitte tässä tilanteessa? En nyt ihan kaikkia muuttujia ja mielipiteeseeni vaikuttavia asioita tässä maininnut mutta ne tärkeimmät kaiketi. Tavallaan olen todella iloinen että olin tarpeeksi hyvä, mutta tavallaan olisin toivonut että juuri minä olisin ollut vaikka se, jonka nenän edestä se raja vedetään! Ei tarvisi pohtia tätä kysymystä...

8 kommenttia:

  1. Hmm mulla meinas tulla eteen sama tilanne kuin sulla nyt, sillä jäin sairaanhoitajakoulutukseen varasijalle ja "pelkäsin" myös, että joudunko vielä samaa pohtimaan kuin sinä.

    No, onni onnettomuudessa, sillä en päässyt varasijaltakaan enkä näin ollen joutunut edes miettimään opiskelupaikan vastaanottamista. Toki kaikki opiskelu varmasti kehittää, on eduksi elämässä yleisesti, olisi varasuunnitelmaa sen lääkiksen varalle jnejne. mutta itse ajattelin, että jos paikka tulisi, niin tuskin ottaisin vastaan...

    Lääkis on nimittäin mullekkin ollut ja on edelleen se ykkösvaihtoehto ja oikeastaan ainoa sellainen. Jos nyt lähtisin räpiköimään opintoja, joita en aio suorittaa täysillä, se veisi vain turhaa energiaa, stressaisi ja ajaisi väistämättä tilanteeseen, jossa potee huonoa omatuntoa joko niiden opintojen laimilyömisestä tai siihen lääkikseen panostamisesta.

    Nyt on helppoa, kun voi vaan päättää, että teen syksyllä töitä, aloitan lukemisen ja joulusta alkaen tähtäimessä on vain ja ainoastaan se lääkis. Turhaa tässä mitään sivupolkuja siihen rinnalle kulkemaan. :D

    Tämä on kuitenkin vain minun mielipiteeni ja jokaisella on omat toimintamallinsa. Toista voi hyödyttää hyvinkin paljon jotkin muut opinnot eivätkä kadu niiden aloittamista ja hyvä niin. Sunkin vaan tulee miettiä niin järjellä kuin tunteellakin, mikä tuntuu parhaimmalta ratkaisulta. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kunka itsekin olisin jäänyt vaan kokonaan pois listalta, eikä tarvisi miettiä tätä asiaa! Sun ajatuksesi on jotenkin todella samanlaisia kuin omani. Ja myös mun välivuoden suunnitelmat kuulostaa hyvin samanlaiselle! Jotenkin se kauhea häslinki nyt uuden koulun aloittamisessa ei yhtään houkuttelisi mutta tuntuu jotenkin kamalalle antaa oma paikka jollekin toiselle. Tunteet on tosi ristiriitaiset... Kiitos paljon kommentista! Ja hyvää välivuotta sinne :-)

      Poista
  2. Kiitos paljon tästä tiedosta! Tämä kyllä vaikeuttaa mun päätöstä kun olin jo kallistumassa sen puolelle etten ottaisi paikkaa vastaan.. :D

    VastaaPoista
  3. En tiedä tuleeko kommentti liian myöhään, mutta laitan varmuuden vuoksi kuitenkin. Olisko sun mahdollista ottaa paikka vastaan, mutta lykätä opiskelun aloittamista vuodella? Sillä tavalla voisit hakea vielä ensi keväänä lääkikseen ilman stressiä bioteknologian pääsykokeesta ja jos ei onnistaisi, aloittaa ensi syksynä bioteknologian opinnot luultavasti suuremmalla motivaatiolla kuin tänä syksynä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olisin ehdottomasti tehnyt noin mutta se ei valitettavasti ollut mahdollista. Vain painavalla syyllä opintoja voi siirtää vuodella (raskaus, armeija yms). Ensimmäisenä vuotena on pakko mennä opiskelemaan ja jos nyt oikein olen ymmärtänyt, sen jälkeen voi olla poissaolevana ilman sen ihmeellisempää syytä.

      Poista
    2. No niinpä tietysti, en tiedä miten ajattelin, että noin hyvä ratkaisu olisi olemassa etkä hoksaisi sitä itse :) Jos ekan vuoden poissaolevana oleminen olisi helposti mahdollista, niin varmaan aika monikin varailisi opiskelupaikkoja muiden ulottuvilta pois.

      Toivottavasti löysit sellaisen ratkaisun, johon olet tyytyväinen!

      Poista
  4. Moi! Mihin ratkaisuun päädyit asian kanssa? :)

    VastaaPoista